Biogas-seminarie i Östersund

MHF bjöds in för att övervara seminariet och kanslisten åkte. Målgruppen var politiker, företag, tjänstemän och alla biogasintresserade. Dit borde MHF höra med sin inställning till minskade utsläpp av CO2. Det finns både forskning och praktiska tillämpningar som talar för att biogas kan komma att bli en stor del av framtida bränsle för bl. a. fordon. Det finns möjligheter att via upphandlingsdirektiv styra in fordonsparker på just biogasdrivna fordon under förutsättning att biogas finns att tillgå på ett flertal ställen där fordonen skall användas. Östersunds kommun har en egen biogasanläggning där man också kan tanka de fordon som går att köra på gas. Under seminariet talade också Jan-Olof Olofsson, Jämtlandsgas som verkar för att kunna framställa biogas lokalt i länet. Genom rötning av avfall kan biogas framställas på rätt många ställen. Dock krävs det en viss framställningsmängd för att det skall vara företagsekonomiskt försvarbart. Det i sin tur kräver insatser i anläggningar och transporter av rötningsmaterial och färdig gas. Jämtlandsgas har kommit så långt i planerna på en gedigen anläggning att man nu ansöker om bygglov på en anläggning i Hammerdal. Jämtland har en hög grad av insamlingen av rötbart avfall vilket gör det lämpligt med en anläggning i länet.
Östersund - Bästa miljökommun 2010

Det kommer att behövas en mängd olika bränslevarianter i framtiden och biogas är bara en. Skärpta regler för matavfall i framtiden gör rötning till en vinna-vinna-situation för många delar av Sverige. Det behövs kunskapsutbyte som är kretsloppsbaserat. Trondheim som är en del av Green Highway har biogasanläggning som rötar fiskrens. Här handlar det om att ta tillvara det som annars inte skulle finna någon användning. Från Helsingborg berättades det om att kommunen ansågs sig vara ”Världens bästa soptipp!” då man bortser från kommungränser och arbetar över hela nor ra Skåne med sin avfallshantering. Där minimerar man avfallsmängden och återanvänder i mycket hög grad. Det som inte återanvänds, återvinns som energi och som sista utväg deponeras restavfallet. Hushållen har som regel två stycken fyrdelade soptunnor där källsortering sker utan transporter för hushållen. Transporten sköts istället av ombyggda sopbilar med fack för var fraktion. En mycket god tanke som borde finnas på många fler ställen! När jag lämnade Östersund önskade jag att vi kunde ta de goda exemplen med oss allesammans till våra egna kommuner och län: Det finns så mycket att göra för att nå högre miljösäker avfallshantering och använda energier på ett mer effektivt sätt!

IngaSara C

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: