Pilotprojekt inom MHF Region XYZ

I trafiksäkerhetsarbetet som MHF bedriver finns ett stort behov av att informera människor om och om igen, nya människor behöver ny information och kunskap ärvs inte automatiskt, varför det är viktigt att undervisa hur saker och ting fungerar om igen. Regionen har mycket god kontakt med NBV och medlems- och samarbetsorganisationer. Från en av de senare har framförts ett önskemål om utbildning som leder fram till körkort. Våra nya svenskar inser att utan körkort är det svårt på arbetsmarknaden. Regionen sökte medel för detta och fick från utvecklingspotten vilket är glädjande. Projektet kan, om det faller väl ut, bli en del i nästa års projektkatalog. Med benäget stöd från NBV och Mats Danielsson skall en handledningsbok om projektet tas fram för att ge en god pedagogisk grund att stå på som passar MHF bra och kan spridas vidare till övriga regioner. Det är tacksamt att NBV deltar i framtagandet av en handbok för hur trafikteori förmedlas till dem som kanske inte har så stora kunskaper i vårt språk. Projektet riktar sig mot hela familjer; mamma, pappa och barn. Det kan var det som gör att regionen fick medel: vi är ju tydligt unika igen!! Projektet skall vara en del i det arbetet att möta de MHF inte tidigare träffat för att på ett informativt och spännande sätt bygga upp kunskap om trafiksäkerhet i verkligheten under kontrollerade former och se på kraften som många tar för given och inte känner i det dagliga livet.

Vältebilen ute i verksamheten

Vältebilen ute i verksamheten

Till hjälp kommer krocksläde och vältebil utgöra en bra grund för en del av projektet som även tar upp ”barn i bil” och trafiknykterhet. Krocksläden som stannar när den når 7 km/h vid ändläget är en bra start för att känna på bilbältet och krafterna som man lever med som fotgängare, cyklist och bilist. Vältebilen åskådliggör bilbältets funktion och ger ytterligare förståelse för dess nytta och hållbarhet. Många tror att man kan ta av sig bilbältet genom att trycka på bilbältesknappen som vanligt, även vid en olycka, men låsmekanismen är konstruerad så att så länge det finns spänning på bältet skall inte låset åka upp. Man behöver inte volta för att låsmekanismen skall fungera så, det räcker med att karossen lutar några grader eller en kraftig inbromsning för att den skall sitta fast. Notera dock att när spänningen tas bort från bältet fungerar låsmekanismen som vanligt igen. Varför har låset då den funktionen? Jo, för att bältet skall sitta fast genom hela krocken, även om t.ex. ett föremål eller en hand etc. kommer åt låsknappen. Det är därför viktigt att inte drabbas av panik utan istället vara medveten om vad som krävs för att komma loss. Det har ju faktiskt hänt att åkande försökt riva och slita i bältet även vid relativt enkla incidenter istället för att lugnt och metodiskt ta av sig bältet, det gäller bara att veta hur man gör. Bilbältet gör mest nytta om det ligger an mot kroppen, runt höft och lagom högt över axeln utan extra veck. Ett bilbälte som är snurrat eller vikt kan i värsta fall gå av vid en krock i 40 km/h. Som åkande bör du ta till vana att dra åt bältet en aning, men inte hårt, utan lagom. Det gör att kroppen fångas upp så tidigt som möjligt vid en kollision och inte riskerar att åka in i panelen på bilen, det är speciellt viktigt om man bär t.ex. vinterkläder eller liknande som innehåller mycket luft/dun som dämpar ingreppet av bromsen i bältesmekanismen. Var stolt över vår region! IngaSara Cardell & Jan-Erik Lärka
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: