Langning och unga rattfyllerister

Projektet går ut på att fokusera på konsekvenser omkring att langa alkohol till unga under 18 respektive 20 år. Det finns två perspektiv omkring langning av alkohol, det första är att langning är ett lagbrott som det följer böter eller fängelse på. Det andra och ur vår synvinkel det viktigaste är rattfylleriet och dess konsekvenser. Här ska vi från MHF fokusera och genom vår broschyr ”Omtanke” peka på konsekvenser som ingen vill uppleva.

Många tänker idag inte på att ungdomar skulle köra på fyllan utan tror att man gör en bra insats som ska lära unga att dricka alkohol på ett tryggt sätt. Det man heller inte tänker på är att det som man köper ut kanske bara är en liten del av den alkohol som den unge intar denna kväll.

Upplägget av kampanjen kan ske vid olika tillfällen under året och behöver inte endast vara kopplade till de stora helgerna. Festerna pågår varje vecka och vi ska vara ett stöd till vuxna att säja nej till att köpa ut alkohol till minderåriga.

Kampanjen kan genomföras med andra trafikorganisationer, kommunernas socialtjänst, polisen, handlarna, systembolaget m.fl.

Kampanjen ska inte på något sätt vara en pekpinne omkring att många använder alkohol själva utan vara helt fokuserad på de två punkterna ovan. Därför är det viktigt vilken organisation man samverkar med när kampanjen genomförs.

Kampanjen kan ske utanför livsmedelsbutiker som säljer folköl likväl som utanför Systembolaget som säljer övriga alkoholdrycker. I samband med genomförandet kan man bjuda på alkoholfria alternativ som butiken eller Systembolaget saluför. Om man genomför kampanjen vid skyltsöndagen, Lucia eller närmare jul så är glögg ett utmärkt alternativ. Vid nyår är mousserande alkoholfritt vin ett bra alternativ och runt valborg, midsommar kan man bjuda på alkoholfri öl. Genomförandet ska vara i positiv anda men med ett tydligt budskap.

Vid genomförandet bör man tänka på att utrustningen är prydlig och bordet som man använder för provsmakning inte är översvämmat av broschyrer. Vid genomförandet används endast broschyren ”Omtanke”.

Kampanjen genomförs kontinuerligt under hela verksamhetsåret. Material beställs via regionen och genomförandet redovisas till regionen. Materialet är kostnadsfritt. Regionerna sammanställer insända redovisningar från lokalavdelningarna och sänder rapporten till projektledaren.
Christer Folkesson, MHF Region Öst

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: