Farten dödar

Hur många gånger har vi hört och läst detta? Ja, det är så. Men skall nu ta och titta detta lite mer nyktert. Alla våra motorvägar är ju det allra säkraste vägar, oberoende hastighetsbegränsning. Vi har ju köpt detta med hastigheten utan att för den skull ifrågasätter beslutsfattarna. Det har blivit sänkt hastighet överlag på alla vägarna, stora som små. Kamerabevakning har kommit lite av en slump, vissa ställen har hänt olycka och byns högljudda har fått sin vilja fram utan att det finns statistiskt hållbar motivering. Jag vet själv minst två platser där placeringen är enbart att hindra streetrace på sommar nätterna. Det är ordningsmakten som skall ta itu med detta, inte en kamerastolpe som står där. Det är ju enkelt att trä över stolpen en sopsäck och då är detta hindret bortta. Är det fel på bilisterna eller är hastighetsgränserna fel? Men om vi tittar närmare på vad som dödar. Klart är ju att droger inklusive alkohol skördar sina offer. I vissa fall är bilen självmordsredskapet. Där har mötesfria vägar gjort stor insats. Men vad är det som blir kvar? Det är inte hastigheten för normalbilisten. Att vettvillingar kör 150 kilometer i timmen genom tätbebyggt områden med byns enda polisbil efter sig, det är dödligt. Om sen analyseras vad som hände när olyckan är framme. Ungdomar, berusning och inga bälten. Och här har vi mycket att göra. Vi har ju fokuserat på hastigheten, kanske på fel saker. Det är ju bilföraren vi skulle titta lite närmare på. Ungdomen är ju inte sjukdom, dom bara tror sig vara odödliga i viss ålder. Det växer bort med tiden. Det bara är så att vi är dåliga på att upplysa om vikten av säkerhetsbälten. Dom som arbetar med statistiken har stort hela tiden 80 procent som har bälten på under bilfärden. Jag ser att det är 20 procent som är obältade. Och där kommer dödsfallen med i bilden. Och hur är vi som bilförare? Hur mycket som det brister på medicinska grunderna. Och här har åldern inget att göra, pillerburkarna har ingen varning längre, läkarna förbjuder för sällan bilkörning fast det är medicinskt motiverad. Kanske blir trafiksäkerheten bättre om vi fokuserar på föraren i stället för hastigheten. Eller bättre vägar, men vad hjälper det när vi sitter i bilkön.
Harri Silventoinen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: