Förarlösa fordon

Det pratas allt mer om förarlösa bilar på våra vägar, bilar som sköter om att frakta varor och människor utan att en förare styr. Biltillverkarna arbetar hårt för att ta fram tekniken som behövs, om än det dröjer flera år än tills de går att köpa och rollen som förare övergår till att vara ägare och skjutsas runt varhelst vi så önskar.
Autonom bilism som det också benämns är inget nytt om än det är först på senare år som förutsättningarna för införande på bred front har blivit möjlig med hjälp av teknikutvecklingen. Googles förarlösa bilar har tillsammans tillryggalagt åtskilliga mil, liksom flera av konkurrenternas. Det finns faktiskt utsikter om att majoriteten av världens fordon kommer att vara självkörande någonstans i mitten av detta århundrade, om inte förr.
Över en miljon människor omkommer varje år i bilolyckor runt om i världen. I dagsläget finns det beräkningar på att drygt 90% av olyckor i trafiken beror på den mänskliga faktorn på ett eller annat sätt. I många länder kan det avsevärt reducera risken för att omkomma i trafiken och i Sverige bör man kunna komma närmare vår nollvision om att slippa döda och skadade i trafiken.
Som ett resultat kan bilverkstäder och försäkringsbolag behöva förändra sitt utbud och tjänster, men det beror på hur väl införandet av självkörande fordon går och om de kommer åt mänskliga faktorn utan att tillföra egna problem. Som med all utveckling kommer det ske i steg allt eftersom tekniken förbättras, men det visar att det finns en väg framåt med bra utsikter för att lyckas.
Med färre olyckor minskar även väntan i köer så att fler kommer fram till sina arbeten och möten i tid. Det gör att färre bilar går på tomgång och släpper ut avgaser till ingen nytta. Till det kan man dock arbeta med att ta fram lösningar för omdirigering av trafik när något händer, där det är möjligt vill säga, för att ytterligare använda information som finns och kan vara till nytta.
Frihetskänslan som tidigare förknippades med bilen ersätts för många av att det är något självklart som bara finns och man inte behöver bekymra sig över eller involveras i. Förändringen gör bilen tillgänglig för allt fler som inte kommer ge den någon större tanke.
När alla får möjlighet att titta ut och se vad som passeras på vägen istället för att bara fokusera på trafiken förändras också anledningen till att ha bil. Vissa skaffar idag bilen för att den är kraftfull, kan köra snabbt, ser häftig/sportig/sexig/potent/snygg/snabb/muskulös ut, medan andra vill glida runt i lugn fart en fin solig dag eller varför inte ta en söndagstur till stugan. Dagens muskelbilar åtrås för att de har potentialen att förverkliga förarens och betraktarens fantasier om fart och fara. Bilen är en identitet, ett sätt att leva och visar hur mycket karl/kvinna någon är eller utgör en statussymbol för att inge respekt och åtrå. Bilar har saluförts med ord om prestanda, kraft och högt vridmoment, medan framtidens bil kan fickparkera och hämta barnen på dagis. Det är helt olika sätt att tilltala dig och mig som köpare, där fokus skiftas över till att mer och mer börja tala om funktion istället för fantasier om kommande upplevelser. I framtiden kan man nog därför inte räkna med att berätta om hur bra man är på att backa bil med släp, eftersom det inte funkar som raggningsreplik längre.

21798665468_be99997b20_b

Förarlös bil framtagen av Google

Framtidsstudier och konceptbilar som börjar dyka upp ser ut som ägg, rundade skokartonger eller liftkabiner med mycket glasytor med gott om plats och bra insteg där man sitter bekvämt. Den som behöver resa en halvtimme till skolan, jobbet eller möten kan ta en kort vilopaus, koppla av eller göra något intressant i väntan på att komma fram. Den är att likna vid att åka buss eller tåg, men man behöver inte passa tider eller träffa okända. Bilen omvandlas till en anonym transportkapsel där vi alla är passiva passagerare som fraktas runt av likadana bilar, omöjliga att särskilja från varandra på varken färg eller form.
I Hollywood-filmer har spännande säkerhetslösningar redan lagts fram, kanske inte fullt ut realistiska, men ändock intressanta eftersom dom, om de går genomföra, ytterligare skulle göra bilåkande säkrare. Tänk om bilens skal skulle vara fylld av trycksatt medel som vid krock blixtsnabbt sprayas ut som skum och tjocknar/härdar så det får en konsistens i närheten av frigolit och skumgummi som fångar upp kroppen vid kollisionen och därmed skyddar de åkande.
Bilen i dess nutida utförande och funktion kommer att bli konstig att förklara för kommande generationer av barn. De kommer inte förstå bilen som frihetssymbol och att körkort utgör inträdet i vuxenlivet, något som går se redan nu när det finns gott om unga som inte räknar med att behöva ta körkort. När man inte behöver ta körkort eller ansvara för fordonets framförande, utan det sköts automagiskt med ett knapptryck kan även småbarn, handikappade och äldre förflytta sig på ett helt annat sätt än tidigare. Utan ratten och pedalerna kan många fler resa och möjligheterna blir därför svåröverskådliga.
Den förarlösa bilens intåg kommer därmed inte välkomnas av alla. Effekterna på ekonomin i världen, men också nationellt, lokalt och hos var och en av oss påverkas om man börjar fundera på vad det innebär. Lastbilar och frakter bör kunna rationaliseras ordentligt, med allt färre förare till följd innan yrken som lastbils- och taxichaufförer i framtiden helt upphör att existera. Självkörande bilar kommer t.ex. krocka med förarens självbild istället för på vägen, vilket gör att färre får en känsla för vilken skada fart medför och behöver medvetandegöras om det. Känslan av att makt och bestämmande tas ifrån tidigare förare kan komma att bli ett uppvaknande som väcker känslor hos dem som tagit bilens och sin plats för given som en beständig maktfaktor.
Vi kan nog förutsätta att dagens körkortsinnehavare kommer att spjärna emot eftersom den stör självbilden och föreställningen om den mänskliga förarens handlingskraft och kapacitet. De som idag har bilen som yrke och identitet kommer känna sig vilsna och inte se vad man ska ta sig till och kan därmed ha svårt att ställa om sig. Det kommer nog ta sig uttryck i övergångsfasen i att personer kommer provocera de nya självkörande bilarna/bussarna/lastbilarna genom att t.ex. gira, grisnita/bromsa eller byta kurs där det inte kan förväntas, för att ge igen för att ens arbetsuppgifter och/eller intresse inte finns kvar i samma form som tidigare. Den som är inställd på och beredd på att hitta sin nya plats gör nog det ganska snart efter självkörande bilar börjar säljas och har då en god chans. Den som står kvar för att svunna tider var bäst, lär inte heller kunna förmå sig att ta tillvara på möjligheter att få en mjuk omställning till något passande.
Motororganisationer som våra, behöver också tänka till och skåda djupare in i spåkulan för att hitta sin fortsatta plats när framförandet av fordon inte sker av en fysisk person. Vi kan redan nu så smått börja på fundera på om man vill blicka bakåt mot det som varit eller ta en aktiv och ledande roll i att hitta sin plats i det nya.
Vad tar vi oss an när vi slipper alkohol- och narkotikapåverkade förare i trafiken, för det går väl räkna med när självkörande bilar är helt infört?
Behövs alkolåsen och/eller måste vi komma åt droger och alkohol på annat sätt?
När kunskapen om fart och framförande av fordon minskar kommer allt färre ha en känsla för vad farten innebär. Man känner sig trygg och väljer bort bältet precis som när man åker bussen, dels för att man är bekväm, men också för att man föreställer sig att inget kan hända och är ovetande om konsekvenserna. Där kan vi t.ex. fortsatt ha en nisch att rikta in våra insatser. Våra trafikorganisationer behöver delta aktivt och vara framsynta för att fortsatt vara med på banan. Det kan bli intressant att fundera redan nu på hur vi skall förvalta det vi har beroende på vilken väg utvecklingen tar framgenom. Den som vidtar åtgärder innan och är beredd på olika utfall kan också parera händelser och blir inte fast av handlingsförlamning och brist på beslutsamhet.
Jan-Erik Lärka

Länkar för mer läsning:

2015: En förarlös bil ersätter 14 personbilar

2015: Googles bilar har rullat över 20 miljoner km

2015: Busslinje tagen i drift

2016: Taxitjänsten Uber

2016: Lag krävs

2017: Sexfiliga motorvägar behövs inte

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: